Publikācijas datums: 2021-01-21

Akumulatora pašizlāde. Piemērs no dzīves

Šo stāstu varētu dēvēt par nedaudz kuriozu, ja vien pieļautās kļūdas neradītu izmaksas un rūpes, no kurām varēja izvairīties. Tātad auto īpašnieks bija nolēmis tikt galā ar situāciju, izmantojot multimetru. Pēc kāda brauciena, kad



Šo stāstu varētu dēvēt par nedaudz kuriozu, ja vien pieļautās kļūdas neradītu izmaksas un rūpes, no kurām varēja izvairīties. Tātad auto īpašnieks bija nolēmis tikt galā ar situāciju, izmantojot multimetru. Pēc kāda brauciena, kad dzinējs bija noslāpēts, viņš izmērīja spriegumu akumulatora spailēs. Tiek uzskatīts, ka akumulatora spailēs jābūt 12,5–13 voltu spriegumam. Multimetrs rādīja 12,5–12,6 voltus, proti, ka baterija nav pilnībā uzlādēta. Varbūt vainīgs ģenerators? Vienkāršs pārbaudes veids – izmērīt spriegumu spailēs, kad dzinējs darbojas. Ja tas paliek 12–13 voltu robežās, tātad pienācīgi nedarbojas ģenerators. Par normālu uzskatāms rādītājs 13,5–14 volti. Mērījums parādīja, ka ģenerators it kā ir kārtībā. Sanāk, ka baterija netur uzlādi? Tā nospriedis, auto īpašnieks nopirka jaunu akumulatoru, taču, kā jau iepriekš teikts, arī tas nelīdzēja. Pabraucis ar jauno akumulatoru burtiski dažas dienas, no rīta cilvēks atkal automašīnu nevarēja iedarbināt.

Cēloņu meklēšana

Varbūt sistēmā ir strāvas noplūde? Cik vispār patērē elektronika, automašīnai stāvot? Tas atkarīgs no automašīnas. Var nosaukt tikai vidējos skaitļus. Budžeta klases automobilim vai vidējās klases automašīnai ar vienkāršu elektroniku patēriņš var būt aptuveni 40–70 mAh. Automašīnām ar elektronikas pārpilnību šis rādītājs var sasniegt 100 mAh un dažreiz pat vairāk – ne jau velti dažām automašīnām ir otrs, papildu, akumulators. Skaidrs, ka papildu ierīces, piemēram, GSM signalizācija vai GPS modulis, palielina patēriņu. Nolēmis pārbaudīt strāvas noplūdi elektrosistēmai, automašīnas īpašnieks noņēma vienu akumulatora spaili, pārrāvumā pievienoja multimetru, taču īsti nepaspēja neko saprast, jo displejā iedegās cipari un testeris pēc tam atslēdzās un vairs neizrādīja nekādas dzīvības pazīmes. Kāpēc testeris sabojājās – vai vienkārši bija beidzies tā kalpošanas laiks? Cilvēks nopirka jaunu multimetru. Veikalā viņam ieteica ņemt mazliet jaudīgāku: nevis 10 ampēru, kāds viņam bija iepriekš, bet 20 ampēru. Atkārtojot patēriņa mērījumu ar jauno testeri, auto īpašnieks ieraudzīja skaitļus, kas ievērojami pārsniedz pat minētos 100 mAh, turklāt viņa nepavisam ne jaunajam auto nebija sarežģītas elektronikas. Cilvēks secināja, ka vainīga ir noplūde. Mēģināt meklēt, kur tieši tā ir, pa vienam izņemot drošinātājus? Tas automašīnas īpašniekam šķita pārāk apnicīgi, un viņš nolēma vairs neeksperimentēt, bet vērsties servisā pie speciālistiem. Kāds gan bija cilvēka pārsteigums, kad viņam pateica, ka iemesls tomēr ir ģeneratorā. Kā tas iespējams? Patiesībā viss ir ļoti vienkārši.

Kļūdas

Šajā gadījumā ģeneratora diožu tiltam būtu, kā saka, jau pēdējie elpas vilcieni. Kāpēc mērījums ar multimetru parādīja, ka viss ir kārtībā? Jo tādā stāvoklī ģenerators bez slodzes vēl it kā izdod nepieciešamo spriegumu, bet ar slodzi jau vairs ne. Protams, akumulators arī vairs normāli neuzlādējas. Sanāk, ka akumulators tika nomainīts velti? Intereses pēc auto īpašnieks atveda uz servisu veco akumulatoru. Bateriju uzlādēja, pārbaudīja ar slodzes dakšu, un izrādījās, ka, lai arī nebija ļoti labā stāvoklī, tomēr kādu laiku tā vēl spēja kalpot. Kas notika ar multimetru – vienkārši pats no sevis sabojājās? Arī ne – tas likumsakarīgi nodega. Internetā tiešām reizēm iesaka izmērīt elektronikas patēriņu, noņemot akumulatoram spaili un pievienojot pārrāvumā testeri. Kas tad notiek? Atslēgta elektronika atsāk darboties, un caur multimetru sāk iet visas elektroiekārtas strāva. Šī strāva var sasniegt 15 ampērus un līdz normai pazemināties tikai pēc dažām sekundēm. Tas arī izskaidro, kāpēc 10 ampēru multimetrs neizturēja, bet 20 ampēru multimetrs uzreiz pēc pieslēgšanas parādīja tādus skaitļus, ka īpašnieks izdarīja secinājumu par noplūdi. Lai pārbaude būtu korekta, speciālisti iesaka vispirms pievienot vienu testera taustu akumulatora izvadam, otru – pie spailes uz tā un tikai pēc tam noņemt spaili. Šādi var izvairīties no strāvas palielinājuma brīdī, kad multimetru iekļauj ķēdē. Šis veids ļauj izvairīties arī no liekām rūpēm. Tā kā ķēdē faktiski nekāda pārrāvuma nav, atkrīt visas manipulācijas, kādas nepieciešamas pēc akumulatora atslēgšanas: audiosistēmas koda ievadīšana, stiklu pacēlāju adaptēšana utt. Motora pārsega noslēgums aizspiežas, imitējot aizslēgšanu, un automašīnai tiek ieslēgta signalizācija. Elektronikai ir iemigšanas periods (atkarīgs no modeļa), un, kad tas beigsies, multimetrs parādīs faktisko patēriņu stāvēšanas laikā. Par ko ir šis stāsts? Iespējams, par to, ka internets mūsdienās sniedz ļoti daudz dažādas informācijas. Tomēr, lai izvērtētu, cik korekta ir šī informācija, vēlama pieredze un nianšu pārzināšana, bez kuras palielinās izredzes velti patērēt laiku un līdzekļus.


Attēls Nr. 1

Lai pareizi izmērītu strāvas patēriņu stāvēšanas laikā, izmantojot multimetru, ieteicams aizspiest motora pārsega noslēgumu, imitējot tā aizslēgšanu, un ieslēgt automašīnas signalizāciju. Pēc elektronikas iemigšanas perioda beigām multimetrs parādīs reālā enerģijas patēriņa lielumu. Šajā gadījumā multimetrs rāda 40 mAh, kas ir normāls rādītājs vidusmēra automašīnai ar vienkāršu elektroniku.

Attēls Nr. 2

Mēdz būt tā, ka automašīnai, kuru regulāri un samērā intensīvi ekspluatē, akumulators ir nepietiekami uzlādēts. Lai pārbaudītu akumulatora stāvokli, var nepietikt ar multimetru. Jau slikts akumulators tikko uzlādētā stāvoklī var pilnībā demonstrēt 13 voltus uz spailēm bez slodzes, bet tajā pašā laikā neturēt uzlādi un ātri izlādēties, īpaši zem slodzes. Precīzāk noteikt baterijas stāvokli palīdzēs slodzes dakša – pilnībā uzlādētu akumulatoru piecas sekundes pārbauda zem slodzes (ir slodzes aprēķina tabulas konkrētajai baterijai). Ja spriegums nokrities zem 9 voltiem, akumulators uzskatāms par lietošanai nederīgu.

Attēls Nr. 3

Ja ar iedarbinātu dzinēju akumulatora spailēs joprojām paliek tie paši 12 – 13 volti, tas liecina par ģeneratora bojājumiem. Normāli būtu jābūt 13,5–14 voltiem, un, uzlādējot nedaudz nosēdinātu akumulatoru, spriegums uz kādu laiku var paaugstināties līdz 14,2 voltiem. Tomēr, lai iegūtu korektākus rādītājus, ģeneratoru arī labāk pārbaudīt zem slodzes, vienkāršākais veids – ieslēgt maksimāli iespējamo enerģijas patērētāju skaitu. Stipra izlāde zem slodzes vismaz ir iemesls aizdomāties par diožu tilta stāvokli ģeneratorā.

  

(Titulbilde no Pxixbay.com)