Publikācijas datums: 2020-05-02

ĶIVERE. MOTOBRAUCĒJA PERSONĪBAS NEATŅEMAMĀ SASTĀVDAĻA

ĶIVERE - MOTOBRAUCĒJA PERSONĪBAS NEATŅEMAMĀ SASTĀVDAĻA Moto ķiveres, ar kādām sastopamies ikdienā, neradās tikko un tagad. Bruņucepures vai aizsargķiveres līdz ar cilvēci izgājušas visu garo evolūcijas ceļu no senās Romas laikiem līdz pat mūsdienām.

ĶIVERE - MOTOBRAUCĒJA PERSONĪBAS NEATŅEMAMĀ SASTĀVDAĻA


Moto ķiveres, ar kādām sastopamies ikdienā, neradās tikko un tagad. Bruņucepures vai aizsargķiveres līdz ar cilvēci izgājušas visu garo evolūcijas ceļu no senās Romas laikiem līdz pat mūsdienām. Jau divsimt gadu pirms mūsu ēras tās bija neaizvietojams gladiatoru bruņojuma stūrakmens, jo pasargāja vitāli svarīgāko ķermeņa daļu – galvu.

Ja ķiveres pamatfunkcija, neraugoties uz pielietojuma virzienu, – aizsargāt tās nēsātāja galvu, kopš aizseniem laikiem nav mainījusies, tad veids, kā to panākt, tāpat kā izpildījums, ir piedzīvojuši vērā ņemamas pārmaiņas.

Mūsdienās aizsargķivere nebūt vairs nav tikai militāra atribūtika. Pastāv neskaitāmas nozares, kurās primārais aizsargelements ir tieši ķivere. Viena no pirmajām, kas neviļus nāk prātā, ir moto tēma. Un pelnīti. Jo svarīgākais gan no likuma skata punkta, gan personīgās drošības viedokļa ir tieši ķivere.

Vēlreiz atgriezīsimies vēsturē, šoreiz ievērojami nesenākā. Ir 1914. gads, An¬glija, Brūklendas sacīkšu trase. Kāds mediķis Ēriks Gārdners no vietējā medicīniskā personāla sāk ievērot, ka sacīkšu dalībnieki pārāk bieži, gandrīz katru nedēļu gūst dažādas galvas smadzeņu traumas. Šķiet lieki piebilst, ka tajā laikā motociklistu aizsargķiveres nebija ne obligātas, ne arī tā pa īstam izgudrotas. Ērikam Gārdneram rodas ideja par iestērķelēta auduma galvas formas aizsarķiveri, kas pasargās motociklistus no galvas traumām sacīkšu laikā. Šo ideju viņš nekavējoties piedāvā Anglijas moto sporta apvienībai, kas pirmsākumā to noraida, bet tad 1914. gada Menas salas leģendārajās (Tourist Trophy) moto sacīkstēs tikpat ātri aizsargķiveru lietošanu padara par obligātu. Kā jau pret jebkuru jaunievedumu arī pret šo no motobraucēju puses sākumā jūtama lai arī minimāla, bet tomēr pretestība. Taču pēc sacīkstēm Gārdners saņem vēstuli no Menas salas sacīkšu medicīnas personāla, kurā teikts: „Parasti mums ir vairāki interesanti galvas satricinājumi, šogad neviena.”

21. gadsimts ievieš korekcijas pilnīgi visās tehnoloģijās, tajā skaitā moto ekipējuma industrijā. Mainās drošības standarti un prasības. Pieprasījums pēc tehnoloģiski augstvērtīgākiem produktiem attīsta konkurenci un paplašina piedāvājuma klāstu pieaugošā progresijā.

Ķivere vairs nav tikai aizsargmehānisms. Tai jākļūst par motobraucēja personības neatņemamu sastāvdaļu, sabiedroto un vienkārši ērti lietojamu, drošu ikdienas produktu. Šie nosacījumi tālāk sadala moto ķiveres pēc to pielietojuma vairākās kategorijās.

Kā vienu no populārākajām kategorijām jāatzīmē slēgtā tipa jeb Full Face aizsargķiveres. To popularitāti lielā mērā nosaka universālais pielietojums, plašā pieejamība un vienkāršotā konstrukcija. Šāda tipa aizsargķiveres var tikt izmantotas pārvietojoties gan ar motorolleriem, gan sporta šosejas motocikliem, kā arī ceļojuma motocikliem kā ikdienā tā arī ilgstošos tūrisma pārbraucienos. Lielākie ieguvumi šīm ķiverēm būs to salīdzinoši mazais svars, augstais komforta līmenis un atbilstoši drošības standarti. Iepriekšminētos rādītājus lielā mērā ietekmēs materiāli no kā izgatavota ķiveres ārējā čaula. Visplašāk izmantotais polikarbonāts vai termoplastikāts būs atbilstoša izvēle ikdienas lietošanas ķiverei, sevī ietvers demokrātisku cenu un piedāvās nepieciešamo drošību.

Iedziļinoties materiālos un izpildījumā, nākamais līmenis pēc kā tiekties ir kevlara, aramīda un stiklašķiedras variācijas. Pateicoties šiem kompozītmateriāliem, rodas iespēja samazināt svaru un paaugstināt drošības standartus. Un visbeidzot, noslēdzot tēmu, – no oglekļa šķiedras jeb karbona izgatavotas aizsargķiveres būs izvēle numur viens pašiem prasīgākajiem un tiem lietotājiem, kuri novērtē smalkākās nianses un augstāko sniegumu.

Nākamā sadaļa motociklu aizsargķiveru klāstā, kas jau labu laiku kļūst aizvien populārāka, ir modulārās ķiveres jeb tā saucamie „flip up”. Īpašu atzinību šīs aizsargķiveres gūst moto tūristu vidū, jo iekļauj daudzpusīgu funkcionalitāti un neatkārtojamu komfortu. Paceļama ķiveres priekšdaļa nodrošina lielisku redzamību, kamēr nesteidzīgi līkumojat caur mazpilsētas ieliņām, līdz izbraucot uz šosejas ar vieglu rokas kustību pārvēršat savu vaļējā tipa ķiveri atpakaļ par pilnvērtīgu „full face”. Iebūvētas saules brilles, sarunu iekārta, augstvērtīgi interjera materiāli – tas viss raksturo mūsdienīgu tūrisma modulāro aizsargķiveri.

Atvērtā tipa ķiveres, ar vai bez aizsargstikla, būs ideāli piemērotas lietošanai pilsētas satiksmē, pie zemākiem ātrumiem, nodrošinot labu redzamību, kā arī vienkāršu un ērtu lietošanu.

Savukārt enduro un krosa motociklu cienītājiem dabiska izvēle būs „Off road” ķiveres, kurām raksturīgas augstas veiktspējas ventilācijas sistēmas, zemais svars un iespēja lietot aizsargbrilles bezceļa apstākļos.

Tikpat svarīgi kā ķiveres veids un izpildījums ir tās pareiza izmēra izvēle, kam nepieciešams veltīt īpašu uzmanību, jo tas būs kritisks faktors aizsardzības funkciju nodrošināšanā.

Aizsargķiveru veidi un to izvēles iespējas ir gandrīz neierobežotas. Lai pareizi izvēlētos piemērotāko, jāizdala divi pamatprincipi, proti, mērķa pielietojums un drošības līmeņa atbilstība.