Uzstādīšanas vieta




Amortizators
A~6411000~854
Amortizatori – kas jāzina
Piekare ir viena no tām automašīnas sastāvdaļām, kas tieši ietekmē komfortu un drošību. Tomēr daudzi vadītāji ignorē vai nepamana pazīmes, kas liecina par amortizatoru vai atsperu bojājumiem. Tā ir nopietna kļūda, jo viena elementa bojājums var ātri novest pie dārgākām un nopietnākām problēmām. Ignorējot piekares problēmas, var notikt sadursmes – tiešas vai netiešas. Piemēram, bojāti amortizatori var paildzināt bremzēšanas ceļu. Tāpēc ir vērts tuvāk aplūkot amortizatorus – to uzbūvi, nozīmi un kalpošanas ilgumu.
Amortizators automašīnā – kāpēc tas ir tik svarīgs?
Amortizatoru galvenais uzdevums, kā norāda nosaukums, ir amortizēt jeb samazināt nelīdzenumu ietekmi braukšanas laikā. Tie nodrošina komfortu un ietekmē automašīnas vispārējo stāvokli. Vibrāciju samazināšana, kas tiek pārnestas uz virsbūvi vai šasiju, ir cieši saistīta ar skrūvju un savienojumu stāvokli. Amortizācija arī ietekmē automašīnas salona detaļu, tostarp plastmasas elementu, ilgmūžību.
Darbojošies amortizatori nodrošina labu riepu saķeri ar ceļu un efektīvu bremzēšanu. Nolietoti amortizatori var ietekmēt ABS un ESP sensoru darbību, kā rezultātā palielinās bremzēšanas ceļš.
Gāzes un eļļas amortizatori
Mūsdienās automašīnās tiek izmantoti divu veidu amortizatori – gāzes un eļļas. Lielāku popularitāti izpelnījušies gāzes amortizatori, kuros vibrācijas tiek slāpētas ar gāzes un šķidruma plūsmu. Eļļas amortizatori izmanto tikai eļļu kā vibrāciju samazinošu vielu. Lai arī atšķirība šķiet neliela, fizikas likumu dēļ eļļa plūst lēnāk, tāpēc eļļas amortizatori darbojas ar nelielu aizkavi.
Praksē tas nozīmē, ka gāzes amortizatori tiek uzskatīti par drošākiem, jo tie efektīvāk slāpē vibrācijas, taču padara piekari cietāku un mazāk ērtu. Savukārt eļļas amortizatori ir ērtāki, bet nepiedāvā tik precīzu vadāmību un bremzēšanu kā gāzes. Izvēle starp šiem tipiem atkarīga no prioritātēm – komforts vai vadāmība.
Svarīgs aspekts ir arī cena – eļļas amortizatori, kas balstās uz vecāku tehnoloģiju, parasti ir ievērojami lētāki par gāzes amortizatoriem.
Amortizatoru kalpošanas ilgums
Tāpat kā citiem piekares elementiem, arī amortizatoru kalpošanas ilgums galvenokārt ir atkarīgs no ceļu kvalitātes. Ietekmi atstāj arī braukšanas stils. Vadītāji, kas biežāk brauc pa automaģistrālēm, amortizatorus maina retāk nekā tie, kas pārvietojas pilsētā vai pa sliktiem ceļiem. Ražotāji norāda, ka kalpošanas ilgumam vajadzētu būt 60–80 tūkst. km. Tomēr daži vadītāji ar vienu (parasti oriģinālo) komplektu nobrauc pat 200 tūkst. km, citi – tikai 30–40 tūkst. km.
Kur iegādāties amortizatorus?
Lieliska vieta amortizatoru iegādei ir interneta veikals Inter Cars. Tajā ir plaša izvēle no vadošajiem zīmoliem. Pie mums iespējams iegādāties kvalitatīvus zīmolu aizvietotājus no tādiem ražotājiem kā Monroe, Sachs, TRW, Meyle, Koni, KYB, Korea un Febi.
Nekādā gadījumā nevajadzētu iegādāties lietotus amortizatorus! Arī amortizatoru atjaunošana bieži vien nav izdevīga. To var ieteikt vienīgi gadījumos, kad nav iespējams iegādāties jaunus, piemēram, klasiskajām automašīnām vai retajiem modeļiem.
Biežāk uzdotie jautājumi
Kādi ir nolietotu amortizatoru simptomi?
Amortizatoru nolietojuma pazīmes ir sliktāka amortizācija, mīksta piekare, automašīnas šūpošanās brauciena laikā un redzami ārējie bojājumi.
Vai amortizatori jāmaina pa pāriem?
Jā, amortizatori vienmēr jāmaina pa pāriem. Viena elementa nomaiņa var negatīvi ietekmēt vadāmību. Atšķirības amortizatoru darbībā vienā asī ir bīstamas gan braukšanas, gan bremzēšanas laikā.
Kāds ir amortizatoru kalpošanas ilgums?
Parasti viens amortizatoru komplekts kalpo 60–80 tūkst. km. Iespējami gan ilgāki, gan īsāki intervāli – viss atkarīgs no apstākļiem.