Publikācijas datums: 2020-04-29 Ziemas riepas vasarā: BĪSTAMI!
Katru gadu oktobra otrajā pusē/ novembra sākumā pie riepu montāžas darbnīcām veidojas rindas. Kad automašīna, kas aprīkota ar vasaras riepām, negaidīti jāsavalda atkalā, visiem autovadītājiem ir skaidrs, ka riepas pēc iespējas ātrāk jāmaina. Savukārt ziemas riepu mīnusus siltā laikā pamanīt ir grūtāk. Taču tie pastāv un ir vērā ņemami.

Vislielākais ziemas riepu mīnuss augstā apkārtējās vides temperatūrā ir slikta saķere ar ceļa segumu. Līdz +7°C ziemas riepas strādā lieliski, taču augstākā temperatūrā šādu riepu īpašības pakāpeniski pasliktinās, līdz visbeidzot riepas pārkarst. Tad riepas ļoti ātri nolietojas un ekstremālā situācijā, ja nepieciešams pēkšņi bremzēt vai pagriezties, risks izraisīt avāriju pieaug vairākas reizes,” saka Mārtiņš Grīnbergs, Goodyear vieglo automobiļu riepu tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs. Braucot siltā laikā ar ziemas riepām, ieteikums ir nepārvērtēt savas spējas. Ziemas riepas siltā laikā pārkarst, saķere ar tām ir sliktāka, nekā ar vasaras riepām. Ja rodas nepieciešamība ekstremāli bremzēt vai veikt pēkšņu manevru, automašīna ar ziemas riepām uz uzsiluša asfalta var uzvesties pilnīgi ne tā, kā vēlētos autovadītājs. Turklāt pārkarsušas ziemas riepas ātrāk nolietojas. Viena no zināmākajām neatkarīgajām riepu testu asociācijām „Tyre Reviews” (Lielbritānija) veica testu, kurā vasaras apstākļos salīdzināja dažādas “premium” klases ražotāju riepas: vasaras, ziemas un universālās. Atšķirības starp tām pirmajā brīdī šķiet nelielas – tikai daži metri. Taču tie daži metri ir vienas automašīnas garums vai gājēju pārejas platums.
Bremzēšanas testā no 80 līdz 8 km/h +15°C temperatūrā uz slapja ceļa seguma vislabāk, kā arī tika gaidīts, sevi parādīja vasaras riepas. Automašīnai ar vasaras riepām pietika ar 33,97 metriem, lai samazinātu ātrumu līdz 8 km/h. Automašīnai ar universālajām riepām bija nepieciešami 35,54 m, bet ar ziemas riepām – 34,82 m. Kad apkārtējās vides temperatūra paaugstinājās līdz +18 grādiem „Tyre Reviews” speciālisti veica testu uz sausa ceļa seguma – automašīnai bija jāsamazina ātrums no 96 līdz 8 km/h. Automašīnai ar vasaras riepām, lai nobremzētu, pietika ar 36,2 metriem, ar universālajām riepām vajadzēja 41,65 m, bet ar ziemas riepām – 42,92 m. Atšķirība starp vasaras un cita veida riepām pārsniedz 5 metrus, taču lielākajai daļai automašīnu virsbūves garums ir apmēram 4,5 m.
Moderna automašīna neizglābs
Mūsdienīgās automašīnās ir daudz elektronisku drošības sistēmu. Bremžu pretbloķēšanas sistēma (ABS) visās automašīnās, kas tiek tirgotas Eiropas Savienībā, obligāti jāuzstāda jau no 2004. gada, bet elektroniskā stabilitātes kontrole (ESC) – no 2014. gada. Taču automašīnas ar ceļu, tāpat kā pirms 20 vai 50 gadiem, savieno tie paši četri gumijas taisnstūri – riepas. “Man šķiet neapdomīga cilvēku izvēle, iegādāties dārgas automašīnas ar sarežģītām drošības sistēmām un pēc tam, vēloties ietaupīt, aprīkot ar vislētākajām riepām vai visu gadu braukt ar universālajām riepām. Neviena elektronika nesniegs maksimālo drošības līmeni un neglābs autovadītāju, ja vienīgie četri automašīnas saķeres punkti ar ceļu būs zem katras kritikas. Ziemas riepas ir paredzētas darbam citā temperatūrā, nekā vasaras riepas. Tieši tāpat kā vasaras riepas nav piemērotas lietošanai zemā temperatūrā, ziemas riepu darbība ir vāja, kad ārā ir +20°C. Tāpēc nav ieteicams “piebeigt” ziemas riepas vasarā – siltajā sezonā ar tām vienkārši nav droši braukt.
Finansiālais ieguvums nepastāv
Kā argumentu, kāpēc visu gadu lietot vienu riepu komplektu (ziemas vai universālās), daži autovadītāji min vienkārši ekonomiju. Ja riepu montāža nav jāveic divas reizes gadā, jau tiek ietaupīti daži desmiti eiro. Turklāt riepas nav nepieciešams uzglabāt. Riepu speciālisti iesaka uz ekonomiju lūkoties mazliet plašāk un rēķināt detalizētāk. Ziemas riepas vasarā nolietojas ātrāk, tāpēc ar vienu komplektu vidējais autovadītājs brauks pusotru, maksimums divus gadus. Lietojot tās tikai ziemā, riepu nobraukums ievērojami pieaug – divus dažādus riepu komplektus vidējais autovadītājs lieto 4–5 gadus. Vasaras riepas nereti pat vēl ilgāk. Automašīna ar ziemas riepām vasaras laikā patērē arī vairāk degvielas. Atšķirība sasniedz dažus procentus, taču šī nelielā summa, rēķinot izdevumus par degvielu uz 10 tūkstošiem kilometru, pārvēršas par vairākiem desmitiem eiro. Ja vasarā nobraucat vairāk, atšķirība var sasniegt arī simts vai vairāk eiro. “Tie ir tikai ļoti aptuveni skaitļi. Katra autovadītāja braukšanas stils ir atšķirīgs, riepu nobraukums citāds, gaisa temperatūra arī – šeit ir daudz mainīgo lielumu. Taču vienu varam apstiprināt: ziemas riepu lietošana aukstajā sezonā, bet vasaras riepu – siltajā sezonā atmaksājas. Ne tikai finansiāli, bet arī drošības un komforta ziņā,” skaidro riepu speciālists M. Grīnbergs.
Komforta un sportiskuma attiecība
Gandrīz visi ražotāji piedāvā vairāk nekā vienu vasaras riepu modeli. Vienas riepas paredzētas sportiskām automašīnām – tām ir cietāks, stabilitāti palielinošs profils, liels ātruma indekss, bet citas sabalansētas gariem braucieniem un komfortam, tās parasti ir klusākas un ilgāk kalpo. “Sportiskas automašīnas vadītājs, kuram patīk agresīva braukšana un pēkšņi pagriezieni, var palikt neapmierināts, iegādājoties komfortam paredzētas riepas – tās neatklās automašīnas labākās īpašības. Tieši tāpat autovadītājs, kurš bieži brauc pa automaģistrālēm, var būt vīlies, ja viņa automašīnai būs cietākas un skaļākas sportiskās riepas. Tāpēc vajadzību noskaidrošana ir ļoti svarīga,” skaidro M. Grīnbergs. Piemēram, Goodyear Eagle saimes riepas paredzētas sportiskām automašīnām – atsevišķi ražotāji tās izvēlējušies kā standarta aprīkojumu. To profils ir pastiprināts un nodrošina lielāku stabilitāti pagriezienos, tā labāk atklājot sportiskās automašīnas īpašības. EfficientGrip saimes riepas nodrošina vairāk komforta garos braucienos – tās ir klusākas un mīkstākas, bet gumijas maisījuma īpašības paredzētas ne tikai tam, lai nodrošinātu maksimālu efektivitāti, bet arī palielinātu nobraukumu.
Lielākajai daļai ražotāju ir atsevišķa riepu līnija automašīnām ar lielāku caurgājību, krosoveriem un visurgājējiem. To pieļaujamā slodze parasti ir lielāka, jo SUV modeļi vairāk sver. Šie ir trīs galvenie vasaras riepu tipi, taču atsevišķi ražotāji tos iedala vēl sīkāk – piemēram, izstrādā riepas īpaši sportiskiem krosoveriem un automašīnām, kas spēj attīstīt vairāk nekā pustūkstoti zirgspēku, kā arī īpaši ekonomiskas riepas vai tādas, kas piemērotas bezceļiem.
Speciālas tehnoloģijas drošībai
Piemēram, „Run on Flat” tehnoloģija ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc no automašīnu bagāžniekiem pazūd rezerves riepas. Šīs tehnoloģijas būtība – nostiprinātas sienas, kas ļauj ar caurdurtu riepu nobraukt vēl 80 kilometrus ar ātrumu, kas nepārsniedz 80 km/h. Automašīnas pasažieru komforts tā dēļ praktiski nesamazinās, bet drošība ievērojami pieaug – ja riepa plīst, tā nesaplok. Šo tehnoloģiju izmanto vairums „premium” klases riepu ražotāju. Goodyear speciālisti ir radījuši „Seal- Tech” tehnoloģiju. Tā ļauj līdz 5 mm diametra lieliem plīsumiem protektorā noslēgties automātiski. Tas notiek pat tad, ja riepu pārdūrušais objekts (piemēram, nagla) tiek izstumts. Tā ir vēl viena tehnoloģija, kas līdz minimumam samazina rezerves riepas nepieciešamību. Lielu ietekmi uz braukšanas komfortu ir atstājušas speciālas trokšņa samazināšanas tehnoloģijas – atsevišķi ražotāji riepas iekšējai virsmai pielīmē putuplasta vai cita materiāla gredzenu, kas absorbē ceļa un riepu radītās vibrācijas un troksni, tā samazinot trokšņa līmeni salonā. Ar laiku pilnveidojas ne tikai riepu tehnoloģijas, bet mainās arī to izmērs. Pagājušajā desmitgadē automašīnu ražotāji izgudroja automašīnas ar arvien lielākiem un platākiem riteņu lokiem, bet riepām bija jānodrošina ne sliktākas bremzēšanas, vadības un komforta īpašības. Pēdējos gados daudz jaunumu pielāgoti tam, lai automašīnas padarītu ekonomiskākas, tiek testēti jauni rites pretestību samazinoši gumijas maisījumi un speciāli protektora zīmējumi.
Atsevišķi ražotāji piegādājuši pat tādas automašīnas, kam nepieciešamas īpaši augstas un šauras riepas – BMW i3, Renault Scenic un citi. Renault minivena standarta riepu izmēri ir 195/55 R20. Tās nodrošina īpaši mazu rites pretestību un palielina modeļa efektivitāti. Šobrīd tā ir viena no visiecienītākajām riepu tehnoloģijām, kurai tuvākajos gados vajadzētu kļūt vēl populārākai.
“Izvēloties riepas jebkurai automašīnai, vispirms jāpievērš uzmanība informācijai par riepu izmēru, slodzi, maksimālā ātruma indeksu – tā parasti norādīta uzlīmē uz autovadītāja durvju rāmja. Taču, tās nav vienīgās atšķirības starp riepām – atšķiras arī riepām izmantotās tehnoloģijas, tāpēc viena un tā pati prece var ideāli atbilst viena autovadītāja vajadzībām, bet citam – nederēt nemaz,” saka Goodyear vieglo riepu tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs Mārtiņš Grīnbergs.
Jaunās tehnoloģijas: riepas, kas pašas salabojas un uz kurām aug sūnas
Nesen Goodyear prezentēja pirmo viedo riepu, par kuras lietderīgumu pārliecināsies uzņēmumi, kas pārvalda lielus autoparkus. Riepā iemontēti sensori, kas, izmantojot mākoņu tehnoloģiju, uz galveno pārvaldības sistēmu nosūta informāciju par nolietojuma līmeni, spiedienu un temperatūru. Tas ļauj precīzi identificēt un nekavējoties atrisināt visus ar riepām saistītos sarežģījumus – piemēram, administrators, kurš redz informāciju, var brīdināt autovadītāju par samazinājušos spiediena līmeni vai sagatavoties riepu nomaiņai, redzot to nolietojumu. Ekoloģija ir ne mazāk svarīga tēma, un tai Ženēvas izstādē tika sagatavota cita koncepcija – riepa, kuras sānu sienā aug sūnas. Riepas struktūras un protektora zīmējuma dēļ Goodyear Oxygen uzsūc ūdeni no ceļa virsmas, uzņem gaisā esošo oglekļa dioksīdu un veic fotosintēzi – tā tiek ražots skābeklis un attīrīts gaiss.