Publikācijas datums: 2020-06-03

Aizsērējis salona filtrs vai netīrs iztvaikotājs nebūt nav vienīgie iemesli nepatīkamai smakai. Vēl viena izplatīta situācija – aizsērējusi drenāžas caurule, pa kuru no sistēmas iztek kondensāts. Konstatēt problēmu ir ļoti vienkārši – ja kondicioniera darbības laikā zem automašīnas veidojas kondensāta peļķe, drenāža ir tīra, ja peļķes nav – visdrīzāk, drenāža ir aizsērējusi. Tālāk viss ir likumsakarīgi – slēgta telpa ar paaugstinātu mitrumu un temperatūras kritumu ir labvēlīga vide baktēriju attīstībai. Situāciju saasina īsie pilsētas braucieni. Pat ar tīru drenāžu kondensāts nevar aizplūst no radiatora: tas brīžiem iztvaiko, brīžiem atkal nosēžas un neiztek caur drenāžas cauruli. Starp citu, tas izraisa katlakmens veidošanos. Vēl viena problēma ir tāda, ka mūsdienu automašīnām ventilācijas un kondicionēšanas sistēmas kļūst arvien kompaktākas, tātad – jutīgākas pret piesārņojamību. Ir vairāki veidi, kā cīnīties ar nepatīkamu smaku. Viens no tiem – tīrīšanas baloniņi, tādi kā dezodoranti. Nianse – daži no tiem satur aromatizētājus, kas būtībā izkliedē tikai smaku, bet tās pirmcēloni ne vienmēr neitralizē. Tīrīšanai tiek izmantoti arī antiseptiski sastāvi, kurus sistēmā ievada caur gaisa savācēju, vai speciālas putas, kuras zem spiediena iepilda drenāžas caurulē. Par vienu no efektīvākajiem veidiem tiek uzskatīta sistēmas apstrāde ar ozona ģeneratoru. Iemesls ir saprotams – nepatīkamo smaku izraisa baktērijas un pelējums, bet ozons ir ļoti spēcīgs oksidētājs, kas iznīcina gandrīz jebkuru organisko vielu. Turklāt atšķirībā no ķīmiskajiem sastāviem ozons izvēdinās pāris minūtēs pēc tīrīšanas, nenosēžoties uz gaisa vadiem un pēc tam nenonākot plaušās. Vispār speciālisti iesaka negaidīt, kamēr parādās nepatīkama smaka, un reizē ar kondicionēšanas sistēmas plānveida profilaksi reizi gadā veikt arī antibakteriālo tīrīšanu.
Kondicioniera profilakse un saistītie pasākumi
Kā zināms, pirms iestājies siltāks laiks, kondicionierim ieteicams veikt profilaksi, jo pat jaunām automašīnām no sistēmas gadā var iztvaikot 5–10% aukstumaģenta. Bez papilduzpildes un varbūtējas noplūdes pārbaudes vajadzētu arī iztīrīt kondensatoru un nomainīt salona filtru. Starp citu, par salona filtru: šī nebūt ne dārgā detaļa, pareizāk sakot, tās trūkums var radīt nepieciešamību tīrīt iztvaikotāju, un tas jau ir dārgs process. Lūk, viens no piemēriem.
Automašīnas īpašnieks saskārās ar situāciju, kad gaisa plūsma no ventilācijas sistēmas deflektoriem kļuva ļoti vāja, par spīti tam, ka ventilators darbojās ar maksimāliem apgriezieniem. Iemesls – stipri piesārņots salona filtrs. Kad tas pēdējo reizi bija mainīts? Labs jautājums. Autoservisā, kur noņēma veco filtru, jauna filtra nebija. Īpašnieks nevēlējās atstāt mašīnu un teica, ka filtru nopirks pats, bet pagaidām pāris dienas brauks bez tā. Taču viņš to aizmirsa un turpināja braukt bez filtra tik ilgi, līdz salonā sāka nepatīkami smakot. Automašīnas īpašnieks pamēģināja tīrīšanas aerosolu – nelīdzēja – un tad atkal devās uz autoservisu.
