AUTOMAŠĪNU STRĀVAS PĀRVEIDOTĀJI NO 12v UZ 220v
Arvien populārāki kļūst automašīnu strāvas pārveidotāji (tos sauc arī par invertoriem). Braucot komandējumā, var būt nepieciešams automobilī uzlādēt klēpjdatoru, dodoties pie dabas vai uz vasarnīcu, var rasties vajadzība pieslēgt kādu instrumentu. Dažas automašīnas jau rūpnīcā ir aprīkotas ar strāvas pārveidotājiem, taču, ja šādas opcijas nav, tā nav problēma – ir pieejams plašs invertoru klāsts. Galvenais – iegādājoties ņemt vērā dažas būtiskas nianses.
Invertors – būtībā tas ir transformators, kas 12 voltu līdzstrāvu pārveido maiņstrāvā ar 220 voltu spriegumu. Lai varētu pievienot ierīces, iekārtai ir tradicionālā divligzdu rozete. Vienmēr tiek norādīta invertora jauda, proti, faktiskā elektroierīču jauda, ko tam var pievienot, tomēr, pat ievērojot šos norādījumus, auto īpašnieki dažkārt saskaras ar problēmām. Kāpēc?
Forma
Invertora korpusa forma un jauda – tie ir divi savstarpēji saistīti parametri. Mazjaudīgs strāvas pārveidotājs var būt noformēts kā liels adapteris, kas tiek pieslēgts piepīpētājam. Cits variants – cilindra formas invertors ar gāzētā dzēriena bundžas diametru, ko uzstāda krūzes turētājā ar kabeli piepīpētājā. Šāds formāts ir visai ērts, tomēr ierobežots jaudas ziņā, parasti tās ir 70–150 vatu ierīces. Šādām iekārtām parasti ir dabīgā dzesēšana, bez ventilatora. Korpuss – drošs, no plastikāta. Ir pieejami šāda veida invertori ar daudz lielāku deklarēto jaudu, bet bieži vien šo iekārtu izcelsme nav gluži skaidra, un jau pirmais mēģinājums pievienot tām ierīci ar tādu jaudu, kāda rakstīta uz korpusa, apliecina, ka ražotāja apgalvojumi ir bijuši, maigi sakot, pārāk optimistiski. Jaudīgākiem invertoriem var būt taisnstūrveida alumīnija korpuss ar radiatoru ribām un ventilatoru (lai gan ir arī bez ventilatora). Ir arī invertori ar plastmasas korpusiem, kas aprīkoti ar ventilatoriem.
Savienojuma veidi
Pārveidotājs līdz 200 vatiem parasti tiek pieslēgts piepīpētājam. Daudzās automašīnās drošinātājs piepīpētāja ķēdē ir paredzēts strāvai, kas nav lielāka par 15 ampēriem, tāpēc invertori ar jaudu virs 200 vatiem var būt aprīkoti ar vadiem ar “krokodilu” spailēm, lai tos varētu pa tiešo savienot ar akumulatora spailēm. Tādas iekārtas gan nav paredzētas lietošanai braucot, taču daži autoīpašnieki atrod veidu un vietu, kā pārveidotāju nostiprināt kaut kur motortelpā un izvadīt vadu elektroierīču pievienošanai salonā. Kāda ir pārveidotāju maksimālā jauda? Ir arī 1,5–2 kW modeļi, taču tas nenozīmē, ka ar šādu invertoru automašīna pārvērtīsies pārvietojamā elektrostacijā. Pat izmantojot jaudīgāko invertoru, tā faktisko jaudu ierobežos akumulatora un ģeneratora iespējas.
Slodze
Ko un kādam invertoram drīkst pievienot? Pārveidotāju lietderības koeficients ir visai augsts, tādēļ vienkāršības labad uz invertora korpusa rakstīto jaudu var pielīdzināt gan pievienojamās ierīces slodzei, gan no automašīnas elektrotīkla patērētajai strāvai. No kompaktākām ierīcēm, kuru jauda ir mazāka par 100 vatiem (pie kurām bieži vien pieskaita iebūvētos standarta invertorus), labākajā gadījumā var apgādāt klēpjdatora lādētāju ar ne pārāk jaudīgu bateriju, planšetdatora tīkla lādētāju, elektrisko skuvekli un citas līdzīgas ierīces. Invertoriem ar jaudu līdz 200 vatiem pievienojamo ierīču spektrs ir mazliet plašāks. Gandrīz neviens 220 voltu elektroinstruments nespēs darboties caur invertoru ar savienojumu piepīpētājā – vis mazjaudīgākai leņķa slīpmašīnai parasti ir nepieciešami vismaz 400 vati, urbjmašīnai – 300–350 vati utt. Teorētiski urbjmašīna sāks darboties, ja tās pogu nospiedīs pietiekami vienmērīgi, taču pie mazākās urbšanas slodzes pārveidotājā iedarbosies aizsardzība. No 200 vatu invertora var darbināt, piemēram, nelielu orbitālo (ekscentra) slīpmašīnu vai daudzfunkcionālu minigravieri, kas ļauj strādāt ar nelieliem urbjiem, maziem griešanas un slīpēšanas diskiem. Iespējas būtiski paplašina 400–500 un vairāk vatu invertori. Ar tiem var ieslēgt visdažādākos un samērā jaudīgus elektroinstrumentus, galvenais – neaizmirst iedarbināt motoru, lai izvairītos no ātras akumulatora nosēšanās. Būtiska nianse – daudzām jaudīgām elektroierīcēm ar elektrodzinējiem īslaicīgā palaides strāva pusotru līdz divas reizes pārsniedz darba strāvu. Invertoram jābūt tam paredzētam.
Liela jauda
Vai 1,0–2,0 kW jaudas invertors ļaus pieslēgt kaut ko nopietnāku, piemēram, lielu leņķa slīpmašīnu ar 230 milimetru disku, siltuma lielgabalu, sadzīves putekļsūcēju vai kaut ko līdzīgu? Ne gluži. Kā iepriekš minēts, galvenais ierobežojošais faktors ir automobiļa ģeneratora jauda. Piemēram, kilovatu invertoram pie pilnas slodzes no automašīnas elektrotīkla ir nepieciešami 70–80 ampēri. Tā ir gandrīz maksimāla slodze ģeneratoram, kas negatīvi ietekmē tā resursu. Tas attiecas ne tikai uz 90 ampēru ģeneratoriem, bet arī uz jaudīgākiem. Diožu tiltā iepresētajām taisngrieža diodēm siltuma pārvade laika gaitā pasliktinās, un palielinās pretestība saskares punktā. Stipras strāvas gadījumā diodes tilts sāk pārkarst, kas paātrina tā sabojāšanos. Arī drošības apsvērumu dēļ tik lielu strāvu nav ieteicams ilgstoši pārraidīt caur “krokodilu” spaiļu punktkontaktu. Invertoram pievienojamā patērētāja jaudu vēlams izvēlēties vismaz par 25% mazāku par vērtību, kas norādīta uz invertora korpusa. Īpaši tas attiecas uz jaudīgiem pārveidotājiem. Citiem vārdiem sakot, runājot par ilgstošu un drošu savienojumu, kilovatu invertoram nav ieteicams pieslēgt ierīci ar jaudu virs 600–700 vatiem.
Aizsardzība un drošība
Jebkura invertora būtisks raksturlielums ir aizsardzība pret pārslodzi. Slodzes savienojums ar palaides strāvu virs nominālā lieluma var sadedzināt pašu invertoru vai piepīpētāja drošinātāju. Piemēram, ja uz sekundi ieslēdz 400 vatu leņķa slīpmašīnu ar 115 mm disku, jauda var sasniegt 500 vatus vai vairāk, un pat mazjaudas klēpjdatora lādētājs, pievienots rozetei, rada īslaicīgu stipras strāvas sākuma impulsu, ko dažkārt pavada dzirkstele un skaļš klikšķis. Vienkāršajiem invertora modeļiem var būt parasts kūstošais drošinātājs spraudnī, kas tiek pievienots “piepīpētājam”. Progresīvākiem invertoriem ir slodzes rezerve un tā sauktā “viedā” aizsardzība. Ierīce spēj izturēt īslaicīgu, augstu palaides strāvu, bet stipras pārslodzes gadījumā pārveidotājs atslēdzas un pēc kāda laika atkal ieslēdzas. Būtiski ir atcerēties par drošību – 220 volti ir bīstami gan mājas rozetē, gan invertorā, tāpēc ir jāievēro pamatnoteikums – neslēgt invertoru ar slapjām rokām. Īpaši tas attiecas uz nezināmas izcelsmes ierīcēm ar metāla korpusu. Ir gadījumi, kad īpašnieki ir sūdzējušies, ka invertors jūtami iesitis ar strāvu. Iemesls – strāvas oplūde uz korpusu. Starp citu, to var pārbaudīt, pievienojot testeri-multimetru maiņstrāvas voltmetra režīmā pārmaiņus katrai invertora izejai un korpusam, testera taustos nevajadzētu būt spriegumam. Plašs pārbaudītu ražotāju kvalitatīvu sprieguma pārveidotāju klāsts ir atrodams internetveikalā IC24.LV, meklēšanas laukā ierakstot vārdu “pārveidotājs”.
Attēls Nr. 1
Standarta invertora rozete bagāžniekā: 1 − Toyota Land Cruiser, 2 – VW Tiguan. Invertors atrodas zem tapsējuma. Standarta invertori parasti ir mazjaudīgi, tāpēc šāds izvietojums un ventilācijas trūkums nav kritisks.
Attēls Nr. 2
Invertors ar nominālo jaudu 350 W. Maksimālā jauda, ko ierīce īslaicīgi iztur palaides strāvas lēciena gadījumā, ir 700 W. Patēriņš tukšgaitas savienojuma režīmā – 0,25 W, ir enerģijas taupīšanas režīms ar automātisku pamošanās funkciju. Automātiska restartēšana pēc pārslodzes, beztrokšņa ventilators ar slodzes un temperatūras regulēšanu. Aizsardzības klase – IP21.
Attēls Nr. 3
Invertors ar alumīnija korpusu, radiatoru ribām un ventilatora dzesēšanu. Nominālā jauda – 400 W, maksimālā – 800 W. Ierīce aprīkota gan ar vadu pieslēgšanai piepīpētājā, gan arī ar vadiem ar “krokodilu” spailēm pievienošanai tieši pie akumulatora.
Attēls Nr. 4
350 vatu invertors no 24 voltiem uz 220 voltiem.
Attēls Nr. 6
Bieži vien invertors jaudas ziņā ir piemērots tai ierīcei, kuru plānots caur to ieslēgt, bet realitātē tas regulāri izslēdzas augstas palaides strāvas dēļ. Tā mēdz būt, piemēram, pieslēdzot dažus elektroinstrumentus, kuriem nav vienmērīgas palaides funkcijas. Problēma tiek risināta ar ārējo, universālo vienmērīgas palaides moduli, kas ir pievienojams kādai no divām strāvas vadu pārrāvumā esošajām elektroierīcēm to korpusa iekšpusē vai ārpusē. Cits risinājums – moduli var iebūvēt pašā invertorā.
PILNS STRĀVAS PĀRVEIDOTĀJU KLĀSTS PIEEJAMS ŠEIT!