Publikācijas datums: 2025-03-03

Amortizatoru balsti

Balstiekārtā ir dažas samērā vienkāršas detaļas, kuras ilgu laiku var palikt nepamanītas. Tomēr, ja šīs daļas iziet no ierindas, tad simptomi var parādīties visai negaidītā un pat biedējošā veidā. Runa ir par amortizatoru balstiem.

Kāds autoīpašnieks saskārās ar nesaprotamu situāciju: braucot aizmugurē pēkšņi atskanēja spēcīga metāliska dārdoņa, it kā kāda detaļa būtu nokritusi un lēkātu pa bagāžnieku. Cilvēks apstājās, atvēra bagāžnieku – viss izskatījās kārtībā. Sāka braukt – aizmugurē atkal sāka dārdēt. Nolēmis neizaicināt likteni, autoīpašnieks izsauca evakuatoru un automašīnu aizveda uz servisu. Kas notika?

Dārdoņas iemesls bija tas, ka aizmugurējam amortizatoram bija saplīsis gumijas balsts. Šādā gadījumā amortizatora kāts nav piestiprināts un sāk mētāties virsbūves čaulā. Turklāt dārdoņa ir patiešām stipra. Tas notika, visticamāk, vienkārši vecuma dēļ – gumija nav mūžīgs materiāls. Vai tādas lietas var kaut kā paredzēt? Pirms gumijas detaļa saplīsīs vai atlobīsies no bukses, ne vienmēr var kaut ko sajust saklausot, ņemot vērā mūsdienu automašīnu labo skaņas izolāciju. Labākais veids, kā izvairīties no tamlīdzīgām situācijām – mainot amortizatorus, nomainīt arī saistīto detaļu komplektu, tostarp amortizatoru balstus. Protams, šīs detaļas, tāpat kā paši amortizatori, ir jāmaina pāros.


Priekšpiedziņas automašīnām izplatītā shēma ir MacPherson priekšā, un aizmugurē – daļēji neatkarīga sija. Attiecīgi, priekšējā balstiekārtā ir atbalsta gultņi, bet aizmugures – parastie gumijas balsti (sk. fotoattēlu). Kā rāda prakse, ne vienmēr tiek ievērots ieteikums nomainīt balstus. Vai balsti un atbalsta gultņi izturēs divus amortizatoru kalpošanas laikus? Tas ir jautājums, uz kuru grūti atbildēt. Tomēr vecās detaļas palielina iespējamību, ka kādu laiku pēc jaunu amortizatoru uzstādīšanas atkal būs jāmaksā par to noņemšanu un uzstādīšanu, kā arī savirzes un sāngāzuma regulēšanu.

Ja aizmugures balsta bojājums ne vienmēr ir viegli pamanāms, tad priekšējo atbalsta gultņu stāvokli dažkārt var sajust braucot vai redzēt, atverot pārsegu. Ja gultņa iekšējā aptvere ir izvirzījusies virs uzmavas, caur kuru iziet amortizatora kāts, tad tas jau zināmā mērā ietekmē vadāmību. Gultņa kritiskā nodiluma dēļ rodas brīvkustība, un kātam ir iespēja novirzīties no ass. Rezultāts ir riteņu uzstādīšanas leņķu novirze, izmaiņas automašīnas manierēs un paātrināts riepu nodilums.

Ja gultnis nodrošina tikai statņa rotāciju, bet ar amortizatoru tas nemijiedarbojas, tad savirzes un sāngāzuma traucējumu praktiski nav. Tādā gadījumā kātu no aksiālās nobīdes notur uzmava, kas iepresēta gumijas dempferā. Tomēr gultņa nodilums arī ietekmēs vadāmību. Slāpējošā elementa nodilums negatīvi ietekmēs arī komfortu un vēl arī amortizatoru darbmūžu.

Iemesls aizdomāties par priekšējo atbalsta gultņu stāvokli ir dobji un smagi sitieni, braucot pār nelīdzenumiem, un čīkstoņa amortizatoru kausu zonā. Atbalsta gultņu nodiluma gadījumā parasti stūre kļūst cietāka, taču mūsdienu automašīnām ar pastiprinātāju to var nesajust. Apstiprināt aizdomas palīdzēs daži vienkārši paņēmieni. Piemēram, pašūpojot auto­mašīnu no vienas puses uz otru, var dzirdēt klaudzienus. Palūdzot kādam pagriezt stūri, arī var dzirdēt vai sajust piesitienus kausu zonā, un dažreiz brīvkustība ir pat redzama. Jebkurā gadījumā defektu labāk novērst, lieki nekavējoties.

Korporācijas DRiV sastāvā ietilpstošais uzņēmums Monroe piedāvā plašu amortizatoru un statņu klāstu vairumam auto modeļu, tostarp komercauto modeļiem. Iepazīties ar visu sortimentu un arī izraudzīties detaļas pēc kataloga var vietnē www.monroe.com.

Bojājumi, atrodoties ceļā


1. fotoattēlā redzama situācija, kad priekšējā amortizatora atbalsta gultnis ir burtiski izjucis. Atrodoties ceļā, braucot pār nelīdzenumiem, pēkšņi sākās spēcīga klaudzoņa kreisajā pusē no pārsega apakšas. Atverot pārsegu, autoīpašnieks ierau­dzīja, ka amortizatora kāts kopā ar balsta gabalu aizsniedzies līdz pārsegam. Šādā situācijā, protams, automašīnu labāk aizvest uz servisu ar evakuatoru, bet, ja tādas iespējas nav, var mēģināt aizbraukt pats. Ko šai gadījumā izdarīja īpašnieks: viņš pavēra pārsegu, uzlika virsū uz atbalsta gultņa vairākas reizes salocītu lupatu un uzmanīgi, mēģinot apbraukt nelīdzenumus, aizbrauca. Vai var pats aizbraukt, ja saplīsis aizmugurējā amortizatora balsts, kā tas bija raksta sākumā aprakstītajā gadījumā?

Teorētiski jā, tomēr jāsaprot, ka, braucot pār nelīdzenumiem, amortizatora kāts var sabojāt virsbūvi. Daži autovadītāji tādā gadījumā vispār atvieno amortizatoru, atskrūvējot apakšējo skrūvi (2. fotoattēls).


Protams, tam nepieciešami instrumenti, minimālas iemaņas un pati skrūve nedrīkst būt ieoksidējusies. Protams, bez viena amortizatora vadāmība pasliktināsies, toties varēs aizbraukt, negrabot un minimizējot virsbūves sabojāšanas risku.



Monroe piedāvā amortizatorus un amortizatoru statņus komplektā ar saistītajām detaļām, tādām kā aizmugurējo amortizatoru gumijas balsti, priekšējo statņu atbalsta gultņi un arī atbalsta paplāksnes.