Amortizatori
BILSTEIN pašreiz var dēvēt par gandrīz pilna cikla ražotāju: tiek izmantots pat pašu metāls, jo uzņēmums ietilpst “Thyssenkrupp” koncernā. Šis koncerns ir pasaulē lielākais augsti leģēta tērauda ražotājs un ietilpst metāla velmējumu ražotāju TOP 3 pasaulē. “Thyssenkrupp AG” ir viens no lielākajiem Vācijas rūpniecības koncerniem, kas strādā vairākās darbības sfērās. Koncernam pasaulē pieder 80 rūpnīcas. Deviņiem no desmit “Premium” klases automobiļiem, katram trešajam kravas automobiļim un katram piektajam traktoram Eiropā ir koncerna ražotas detaļas.
Amortizatoru sfērā uzņēmums BILSTEIN darbojas kopš 1950. gadu vidus, savukārt piegādes autorūpnīcām sākās kopš sadarbības ar koncernu “Daimler-Benz”. Šobrīd BILSTEIN ieņem stabilu šī tirgus nišu, saražojot aptuveni 13 milj. amortizatoru gadā, no kuriem vismaz 10 milj. tiek nosūtīti uz autoražotāju konveijeriem. Amortizatori, kas tiek piegādāti neatkarīgajam rezerves daļu tirgum, tiek ražoti uz tām pašām līnijām, un to kvalitāte ir identiska OE komponentiem. Līniju veido vairākas sērijas.
B1 − saistītās daļas.
B2 − divcauruļu eļļas amortizatori, kas piemēroti oriģinālo amortizatoru nomaiņai, var izmantot ar jebkurām standarta atsperēm. Galvenokārt tie ir vecāku automašīnu modeļu amortizatori.
B3 − atsperes, kas tagad tiek piedāvātas tostarp ar labi pazīstamo vācu zīmolu K+F. Arī šis zīmols ietilpst “Thyssenkrupp AG” koncernā.
B4 − tieši tādi paši amortizatori, kādi tika uzstādīti autorūpnīcā, proti – šajā sērijā var ietilpt gan divcauruļu, gan arī viencaurules amortizatori, tostarp “UpsideDown”, kas paredzēti uzstādīšanai ar kātu uz leju.
B6 un tālāk ir amortizatori tūningam, kas tiek piedāvāti, piemēram, līnijā “Performance”. B6 sērijas viencaurules amortizatori tiek piedāvāti 90% Eiropas automobiļu. Šie amortizatori ir nedaudz cietāki, auto mazāk sasveras un pagriezienos var braukt ar ātrumu, kas ir par 10–15 km/h lielāks nekā braucot ar standarta amortizatoriem. B6 amortizatori tiek piedāvāti gan standarta versijā, gan arī ar papildu iespējām: “B6 Adjustable 10” – ar mehāniski regulējamu cietību, “B6 DampTronic” – ar elektroniski regulējamu cietību, “B6 Offroad” − apvidus auto. B6 amortizatori ir dārgāki par standarta amortizatoriem, taču tie arī kalpo ilgāk.
B8 − būtībā tas ir B6, bet ar saīsinātu gājienu. Šāds risinājums ļauj samazināt klīrensu līdz 50 mm. Vairumam izplatītāko modeļu pazemināšana ir pieejama 25–35 mm līmenī. Detaļas var uzzināt, sazinoties ar BILSTEN tehniskā atbalsta centru. Protams, ja tiek uzstādīti saīsināti amortizatori, arī atsperes jāuzstāda īsākas. Ļoti ieteicams neatstāt standarta atsperes, jo tās mēģinās it kā pārraut amortizatoru, izvelkot to vairāk par darba gājienu.

Mūsdienās, kad pasaulē viss tiek automatizēts, BILSTEIN amortizatori joprojām ir ar rokām montēti produkti, vispirms jau attiecībā uz izstrādājumu līniju “Performance”, proti – viencaurules amortizatoriem. Starp citu, divcauruļu amortizatorā ir vairāk detaļu, konstruktīvi tas it kā ir sarežģītāks, taču viencaurules amortizatori tiek uzskatīti par uzlabotākiem un maksā dārgāk. Kāpēc?
Viencaurules amortizatori ir cietāki, tie pirmām kārtām paredzēti, lai nodrošinātu labāku stabilitāti un vadāmību. Atšķirībā no divcauruļu amortizatora, viencaurules amortizatoram nav vārstu sistēmas. Spiediens iekšpusē − 25–30 atmosfēras: tas vajadzīgs, lai eļļa nesaputotos. Divcauruļu amortizatori ir mīkstāki, to pamatuzdevums ir nodrošināt atbilstošu komforta līmeni. Spiediens divcauruļu amortizatora iekšpusē ir 2,5–5,0 atmosfēras.
Viencaurules amortizatori labāk atdziest. Tas ir svarīgi: darbības procesā amortizators izdala siltumu. Darba šķidrums, proti – eļļa, sasilst, un jo augstāka tās temperatūra, jo sliktāk amortizators slāpē vibrācijas. Viencaurules amortizators sanāk kompaktāks ar parametriem, kas līdzīgi divcauruļu amortizatora parametriem (lai gan tieša salīdzināšana nav visai pareiza, ņemot vērā spiedienu starpību). Viencaurules amortizatoru var likt, kā vien vēlaties – pat ar kātu uz leju. Šādi amortizatori jau tika minēti iepriekš – BILSTEIN līnijā tos sauc par “UpsideDown”. Savukārt divcauruļu amortizatorus nav ieteicams uzstādīt ar slīpumu, kas pārsniedz 40–45 grādus.
Starp citu, kāpēc gan vispār amortizatorus likt ar kātu uz leju? Tas saistīts ar “McPherson” balstiekārtas konstrukciju, kas masveidā tiek izmantota mūsdienu automašīnās. Amortizatori tur uzstādīti nedaudz ar slīpumu atpakaļ, un to augšdaļā ir lielāka slodze. Uzstādot ar kātu uz leju, šī problēma tiek gandrīz pilnībā novērsta. Tas nav aktuāli aizmugurējai balstiekārtai, tāpēc “UpsideDown” amortizatori parasti tiek izmantoti tikai priekšējā balstiekārtā.
Semināra ietvaros tika aplūkot daži autoservisiem svarīgi specializēti tehniskie momenti, kā arī argumenti autoīpašniekiem, izvēloties amortizatorus ar uzlabotiem parametriem. Turklāt, kā pajokoja vadītājs, argumenti nepieciešami tikai pirmajā reizē: ja autoīpašnieks, kuram patīk aktīva braukšana, ir pamēģinājis “Performance” sērijas amortizatorus, tad viņš jau vairs nevēlēsies no tiem atteikties.
Vienkāršs piemērs: pirms siltās sezonas cilvēks ir nopircis jaunas, labas vasaras riepas un sajutis, ka automašīna kļuvusi stabilāka pagriezienos: jo īpaši uz viadukta izdodas uzbraukt ar lielāku ātrumu – automašīnu nesanes. Drīz vien pēc tam veco amortizatoru vietā, kas vairs nebija labākajā stāvoklī, tika uzstādīti “Performance” amortizatori. Cik gan autoīpašnieks bija pārsteigts, kad sajuta, ka ar jaunajiem amortizatoriem pārliecinošs uzbraukšanas uz viadukta ātrums, automašīnai nenovirzoties no tās trajektorijas, ir pieaudzis vēl par 5–10 km/h. Šis nav aicinājums dzenāties pa viaduktiem, taču šis piemērs labi parāda amortizatoru ietekmi uz vadāmību.

“UpsideDown” sērijas amortizators. Tas, kas izskatās kā kāts, nav kāts: tā iekšpusē ir amortizatora korpuss. Kāts atrodas otrā pusē, dzeltenās daļas iekšpusē.

Amortizators no B14 PSS komplekta ar iespēju regulēt klīrensu 30–50 mm robežās. Korpusa aizsardzībai izmantots trīskāršs niķeli un cinku saturošs pārklājums, kas ir daudz izturīgāks nekā krāsa.