Blīve, Ieplūdes kolektors
A~6212030~42
Blīve, ieplūdes kolektors – kāpēc tas ir svarīgs?
Ieplūdes kolektors ir paredzēts, lai piegādātu pareizu gaisa vai degvielas-gaisa maisījuma daudzumu dzinēja cilindram. Gaisa daudzums cilindrā ir ļoti svarīgs, jo tas ietekmē degvielas sadegšanas procesu, saražotās enerģijas daudzumu un piesārņojuma līmeni.
Ja starp kolektoru un galvu nebūtu blīves, vakuums, kas rodas, atveroties ieplūdes vārstam, caur spraugu ievilktu gaisu tieši galvā. Tad maisījums būtu pārāk nabadzīgs (pārāk daudz gaisa salīdzinājumā ar degvielu), kas paaugstina sadegšanas temperatūru un izraisa lielu termisko slodzi kloķa un virzuļu sistēmai. Ilgstoša braukšana šādos apstākļos var izraisīt pat cauruma izdegšanu virzulī.
Mūsdienu dzinēju ieplūdes sistēmā atrodas masas gaisa plūsmas mērītājs. Ja papildu gaiss iekļūst sistēmā pirms šī mērītāja, dzinēja vadības bloks (ECU) var koriģēt degvielas padevi. Taču, ja ieplūdes kolektora blīve ir bojāta, gaiss iekļūst pēc mērītāja un ECU to neatpazīst.
Blīves noplūde ieplūdes kolektora zonā ir viena no biežākajām "nepareizā gaisa" (neregulēta gaisa ieplūdes) cēloņiem.
Bojāta ieplūdes kolektora blīve izraisa jaudas zudumu, nestabilus tukšgaitas apgriezienus, dzinēja pārkaršanu un var būt iemesls dzinēja avārijas režīmam (ar pazeminātu jaudu, apgriezienu ierobežojumu un check engine lampiņas iedegšanos).
Ieplūdes kolektora blīve – veidi
Ieplūdes kolektora blīve tiek pielāgota dzinēja īpašībām un parametriem. Atkarībā no dzinēja konstrukcijas var sastapt:
- papīra blīves;
- metāla (bleķa) blīves;
- silikona (gumijas) blīves.
Vecākiem benzīna dzinējiem bieži izmanto papīra blīves no apstrādātas celulozes. Tās ir lētas un efektīvas, bet maz izturīgas pret temperatūru, eļļu un mitrumu, un tās ir viegli sabojāt uzstādīšanas laikā.
Metāla blīves visbiežāk lieto turbokompresoru dzinējos (dīzeļos un benzīna), jo tur ir paaugstināts spiediens. Tās sastopamas arī atmosfēriskajos dīzeļdzinējos ar augstāku galvas temperatūru. Trūkums – tās ir jutīgākas pret kolektora bojājumiem un nevienmērīgām virsmām.
Silikona blīves, ko izmanto kopš 1990. gadiem, apvieno papīra elastību ar metāla izturību. Tās ir mazāk jutīgas pret temperatūru, eļļu un mitrumu, un kalpo ilgāk.
Blīvei jābūt arī precīzi pielāgotai galvas ieplūdes kanāliem. Zemas kvalitātes blīves var daļēji nosprostot kanālus, apgrūtinot gaisa plūsmu.
Ieplūdes kolektora blīve – neatņemama dzinēja sastāvdaļa
Ieplūdes kolektora blīve ir daļa no degvielas padeves sistēmas. Tās bojājums traucē svarīgu dzinēja parametru – gaisa-degvielas maisījuma sastāvu, kas var izraisīt nopietnus bojājumus. Ignorējot "nepareizā gaisa" simptomus, iespējams pilnīgs dzinēja bojājums.
Blīve ir īpaši svarīga dzinējiem ar LPG (gāzes) sistēmu. Gāze deg vēl augstākā temperatūrā nekā benzīns, tāpēc īpaši svarīgi ir izvairīties no gaisa pārpalikuma. Bojāta blīve rada vēl lielāku termisko slodzi, kas var izraisīt vārstu, virzuļu vai galvas blīves bojājumus.
Nevajadzētu vilcināties ar blīves nomaiņu – šīs sistēmas bojājumi var būt ļoti bīstami, un bieži vien pietiek tikai ar blīves nomaiņu, lai auto atkal darbotos pareizi.
Biežāk uzdotie jautājumi
No kā tiek izgatavota ieplūdes kolektora blīve?
Zem ieplūdes kolektora izmanto dažādas blīves – papīra, metāla un silikona. Katram veidam ir savas īpašības un tas tiek izvēlēts atkarībā no dzinēja tipa un konstrukcijas prasībām.
Kādas ir bojātas blīves sekas?
Bojāta ieplūdes kolektora blīve var radīt pārmērīgu gaisa ieplūdi cilindrā, kas izraisa pārāk nabadzīgu degvielas maisījumu un augstu sadegšanas temperatūru. Ilgtermiņā tas var sabojāt virzuli.
Kāda ir ieplūdes kolektora blīves funkcija?
Ieplūdes kolektora blīve nodrošina pareizu gaisa daudzuma piegādi dzinēja cilindram, kas ir būtiski efektīvai degvielas sadegšanai un dzinēja pārkaršanas novēršanai.